Кері байланыс беру заман талабы
Жаңа формация мұғалімі - оқыту технологиясының жүйесімен оқушыларды өмірге дағдыландыру құзырлығын айқындау бағытындағы әдіс - тәсілдерді жетік меңгерген тұлға. Жаңа формация мұғалімі болып білімімізді жетілдіру мақсатында Қазақстан Республикасының педагог кадрлардың біліктілігін арттырудың деңгейлік бағдарламалар бойынша курстан өттік. Осы курс бағдарламасы негізінде жеті модулді сабақта қалай ықпалдастырып пайдалану жолдарын және оқушылармен кері байланыс жүргізе отырып, сабақтың өтілу барысына талдау жасауды үйрендік.
Кері байланыс оқушының оқыту үрдісі қалай өткені және қандай нәтижеге қол жеткізгендігі туралы ой - пікірін тыңдауға негізделеді. Кері байланыс сабақтың соңында ғана емес, сабақ барысында оқушылардың өз бетімен орындайтын тапсырмаларының соңында жүргізіліп отыруы керек. Рефлексия мақсаты - еске түсіру, өзінің сабақ бойындағы іс - әрекетіне баға беру, талдау және мәселелердің шешу жолдарын іздестіру. Мұғалім оқушының кез келген кері байланыс парағын оқи отырып, жұмысының сәтсіз шыққан тұсын және сәтті шыққан қадамын, ендігі іс - әрекетін қалай жақсартуға болатынын алдын - ала біледі. Сонымен қатар кері байланыс парағы арқылы оқушының үніне құлақ түріп, оқу мен оқытудағы кездесетін кедергілерді айқындап, келесі оқытуға бұдан да жақсырақ дайындалуына түрткі болады.
Рефлексия сөзі латын тілінен аударғанда reflexio – кейінге айналым мағынасын білдіреді. Бұл терминді Джон Локи 17 ғасырда енгізген. «Рефлексия – адамның өз істерінің мәнін түсініп, оны ойлану барысында өзіне - өзінің нені, қалай жасағаны туралы толық және анық есеп беруі.
Иә, бұл қасиет бойымызда бұрыннан бар деуге болады. Күнде кешкілік бүгінгі ісімізді, айтқан сөзімізді ойша шолып, есеп беріп, ертеңімізге жоспар құрып аламыз. Демек, «рефлексия» деп ат қойып, айдар тақпағанымыз болмаса, бұл әрекет қанымызда бар нәрсе. Бірақ соны қағазға түсіру немесе жүйелі күнделікті түрлендіріп, осы атпен сабақта қолдану болмағаны ақиқат. Осы бағдарлама бойынша білімді дайын күйінде беруден гөрі оқушыны өзі қорытынды жасауға ықпал ету және кері байланыс есебінде түрлі әдістермен рефлексия жасату тиімді екеніне көзіміз жетті. Кері байланыс жүргізу бір күннің іс - әрекеті емес, оған көп уақыт, ізденіс қажет. Мұғалім рефлексия арқылы алынған нәтиженің «дұрыс» не «бұрыс» болғанын дәлелдеп, қолданылған әдіс - тәсілдерінің тиімді не тиімсіз болғанын анықтап, орындалған іс - әрекетін зерделейді. Ең алдымен, мұғалім кері байланыс жасауға оқушыларын дағдыландырып алу қажет. Сонда ғана бұл оң нәтиже береді. Қолайлы оқу үшін адамдарға кері байланыс пен мадақтау қажет, сондықтан кері байланыс жүргізілуі тиіс. Ашық сауалдар, оқыту міндеттерімен алмасуң сияқты әдістер оқушылардың өз біліміне белсенді қатысу қабілетіне әсер етеді. Оқушылар жұппен де, өз беттерімен де өз білім деңгейлерін бағалауға және оған жеткенін түсінуге мүмкіндіктер бар (1, 36 б).
Рефлексияны әртүрлі әдіс - тәсілдермен сабақтың әр кезеңінде: тақырыптың соңында, сабақ бөлімдерінен кейін және тарау соңында жүзеге асыруға болады. Кері байланысты түрліше өткізуге болады: топтық рефлексия түрінде, әңгімелесу түрінде т. б. Кері байланысты ауызша және жазбаша да жүргізуге болады.
Сабақтағы кері байланыстың үш түрі бар.
1. Көңіл - күймен эмоциялық жағдайды анықтауға арналған кері байланыс. Көңіл - күйді білдіретін әр түрлі суреттер, смайликтер және бояу түстерімен анықтау. Мысалы: «Ауа райы», «Бағдаршам», «Алма ағашы». Мысалы «Алма ағашы» әдісінде оқушыларға сабақ басында түрлі - түсті алма беріледі. Сабақ соңында оны алма ағашына ілу керек. Жасыл түсті алма – мен бүгін бәрін жақсы орындадым, сондықтан көңіл - күйім көтеріңкі, қызыл түсті алма - мен тапсырманы орындай алмадым, көңіл - күйім жоқ дегенді білдіреді. «Бір сөзбен» әдісі барысында оқушылар берілген сөздердің ішінен бүгінгі сабақтағы жағдайын сипаттайтын үш сөзді таңдайды (қуаныш, немқұрайлылық, шабыт, зерігу, сенімсіздік, сенімділік, рахаттану, алаңдау).
2. Сабақтағы іс - әрекетке байланысты кері байланыс. Мысалы: «Табыс сатысы» әдісінде кәдімгі сатының суреті беріледі. 1 - ші баспалдағы Мен – БІЛЕМІН, 2 - ші баспалдағы Мен – ТҮСІНЕМІН, 3 - ші баспалдағы Мен – ЖАСАЙ АЛАМЫН.
«Салалас құрмалас сөйлем туралы түсінік» тақырыбындағы сабақта оқушыларға алған білімін жинақтау мақсатында «Бір сөйлеммен тұжырымдаңыз» әдісін қолдандым. Мұнда оқушылар жаңа тақырыпты қалай түсінгенін бір сөйлеммен (Мен бүгін салалас құрмалас сөйлемдердің жасалу жолдарын мысалдар арқылы нақты түсіндім) тұжырымдады.
«Таңдау» әдісінде бес пікір жазылған парақ беріледі.
1. Мен сабақ қызықты, қызықсыз болды деп ойлаймын.
2. Мен сабақта: көп нәрсені, үйрендім, үйренгенім аз болды.
3. Мен басқаларды мұқият зейінсіз тыңдадым.
4. Мен пікірсайыстарға жиі сирек қатыстым.
5. Мен сабақтағы өз жетістіктеріме ризамын риза емеспін.
Оқушылар өздерінің сабаққа қатысу деңгейі мен ынтасын білдіретін сөздердің астын сызады.
3. Оқу материалының мазмұнына берілетін кері байланыс. Бұрын мен білмеуші едім. Енді мен білемін деген сияқты ой - пікірлерін білдіру болып табылады. Мысалы: «Плюс, Минус, Қызықты». «Плюс»- оң әсер еткен фактілерді, алған білімдері жайлы жазады. «Минус»- қолымнан келмей жатыр немесе түсініксіз болып тұр деген ойларын жазады.
«Қызықты» – деген бағанға өздеріне не қызықты болды соны жазады немесе не жайында көбірек білгісі келетінін жазады.
«Аяқталмаған сөйлемдер» әдісінде:
Мен бүгін білдім....
Мен бүгін сезіндім..
Мен келесі сабақта білгім келеді. – деген сөйлемдерді толықтырып жазады.
«Мадақтау сэндвичі» 1 - бөлік - не ұнады? 2 - бөлік не нәрсені жақсарту керек?
3 - бөлік - маған ұнады, бірақ келесі жолы.... Мұнда оқушылар сабақ соңындағы іс - әрекетіне баға береді. «Екі жұлдыз, бір ұсыныс» рефлексиясында оқушылар екі ұнаған фактор мен бір ұсынысын білдіреді. Қазақ әдебиеті сабақтарында көбінесе «Екі жұлдыз, бір ұсыныс» рефлексиясын жиі пайданамыз. Атап айтсақ, Ш. Мұртазаның «Тұтқын бала» әңгімесін қорытындылау кезеңіндегі топтық жұмыста оқушылар әңгімені баяндауда сюжеттен ауытқымау, әңгіме мазмұнын әдеби тілмен баяндау сияқты ұсыныстар айтылды.
Жоғарыда келтірілген кері байланыс түрлері жеке оқушының жұмысына бағытталған. Сонымен қатар оқушылардан топтық кері байланысты алуға болады. Бұнда жеке өзінің пікірі емес, жалпы топтың пікірі, топтағы жұмыстардың нәтижесі алынады.
Топтық кері байланыс сұрақтары:
1. Жұмыс барысында топтағы қарым - қатынас тапсырманың орындалуына қалай әсер етті?
• Жұмыстың тиімділігін одан әрі арттыруға көмектесті;
• Жұмыстың жақсы жүруіне кедергі болды;
2. Топтағы қарым - қатынас әсіресе қай дәрежеде көбірек іске асты?
• ақпарат алмасуда;
• Өзара қарым - қатынаста;
• Осы дәрежелердің бәрінде іске асты;
4. Топтағы орындау барысында топта ауызбіршілік сақталды ма?
• Топта ауызбіршілік пен серіктестік қарым - қатынас сақталды;
• Топтағы бірлік, ауызбіршіліктің бұзылғаны байқалды;
Негізінен рефлексия адамның үш қасиетін: өз бетімен білім алуын, шешім қабылдай білуін, бақталастыққа түсе білуін қалыптастырады. Өйткені бұл - ХХІ ғасырдың талабы. Сонымен қатар кері байланыс арқылы оқушылар өз - өзіне есеп беріп, өз - өзін реттеуге дағдыланады. Оқушылар ойлауға, сөйлеуге, өзін - өзі дамытуға еркін қол жеткізе алады. Кері байланыс жасауға сабақтың белгілі бір уақытын бөліп, олардың ой - пікірлерін шыдамдылық танытып тыңдау қажет. Кері байланыс оқушы үшін - өз жетістіктері мен қателіктері туралы ойлану, алға жылжу үшін ұсынба алу; мұғалім үшін өз қызметіне қажетті өзгерістер енгізу мақсатында алынатын ақпарат (2, 22 - б).
Қорытындылай келгенде, рефлексия – көп қырлы, кіріккен әрекет. Бұл әрекет оқушының психикалық қызметінің өзгеруіне ықпал етсе, ал мұғалімнің кәсіби әрекетін жоғары шығармашылық деңгейде жүргізуіне көмегін тигізеді. Рефлексия, яғни кері байланыс – нәтижелі білімнің жоғары көрсеткіші екенін бүгінгі күндегі оқушылардың жеткен жетістіктері арқылы толық сеніммен айта аламыз. Бүгінгі таңда күнделікті сабақтарымызда рефлексия жасауды дағдыға айналдырып келеміз. Рефлексия арқылы оқушының қажеттіліктерін біліп, оларды жинақылыққа тәрбиелеуге болатынын түсіндік. Сабақтағы оқушының ой - пікірін, көңіл - күйін біліп қана қоймай, сабақ мазмұнын қай деңгейде меңгергенін анықтауға болады. Сонымен, кері байланыстың тиімділігіне тоқталар болсақ: Оқушылар үшін: 1 - ден, рефлексия - оқушыны өз - өзіне есеп беруге баулиды; 2 - ден, рефлексия арқылы оқушының қажеттілігін біле аламыз; 3 - ден, рефлексия арқылы оқушының өзіндік көзқарасы қалыптасады; 4 - ден, рефлексия арқылы білім беру барысының сапасын жақсартуға болады және рефлексияның нәтижесінде оқушының сыни көзқарасы қалыптасады, өз - өзіне баға бере алады.
Пайдаланылған әдебиеттер:
1. Мұғалімге арналған нұсқаулық. Үшінші басылым – 2012 жыл
2. «Оқытудың нәтижелерін бағалаудың әдістемесі» – Зулкашева Ш. М. Орал 2013
3. «Қазақ әдебиеті және мемлекеттік тіл» журналы №8 - 9 2015 жыл
Асильбекова Гульфайраз Узенбековна,
Ы. Алтынсарин атындағы
№49 мектеп - гимназиясының
қазақ тілі мен әдебиеті пәнінің мұғалімі,
педагог - зерттеуші,
Қазақстан Республикасының Білім және
ғылым министрлігінің Алғыс хаты мен
«Жылдың үздік мұғалімі» төсбелгісінің
иегері. Жамбыл облысы, Тараз қаласы.
Кері байланыс беру заман талабы
- ramuk_b
- 8 қаңтар 2024
- 594
- 0
- 0
Ілмек сөздер: Кері байланыс беру, оқыту үрдісі, жаңа формация мұғалімі
Ұқсас жаңалықтар:
Екі таңбалы санды салыстыру
1. 1. 3. 3** шамалар мәндерін: ұзындық (см / масса (кг)/ көлем (сыйымдылық) (л) өлшем бірліктерін салыстыру және амалдар орындау...«Алып Ер Тоңға» жыры
Осы сабақта қол жеткізілетін оқу мақсаттары (оқу бағдарламасына сілтеме) 6 Б/С1 Шығармадағы кейіпкерлерді өзара салыстыра отырып, тарихи және...Статистикалық мәліметтер
Сабақтың мақсаты: 1. Статистикалық мәліметтер туралы білу. 2. Салыстырмалы және абсолюттік сілтемелерді түсіну....Жаңа мазмұнды оқу жүйесін қалыптастыру өмір талабы
Зaман алға жылжып, қоғaм өзгерген сайын жаңа мазмұнды оқу жүйесін қалыптастыру өмір талабы. Сoндықтан білім мазмұнын жаңартудың басты мақсаты — білім...Сабақтағы кері байланыс
Жалпы мақсаты: Әріптестер арасында оқыту мен оқуды жетілдіру үшін оқушылардың рефлексивті іс - әрекетінің тиімділігі туралы тәжірибе алмасу арқылы...Пікірлер: 0
Пікір білдіру
Ақпарат
Қонақтар,тобындағы қолданушылар пікірін білдіре алмайды.
Қонақтар,тобындағы қолданушылар пікірін білдіре алмайды.